måndag 30 juni 2008

Diagnos

Har precis kommit hem från vårdcentralen där jag fick göra pricktest för att se vad det egentligen är som jag är allergisk mot, samt kolla astman. Det visade sig att jag, som jag trodde, är allergisk mot gräs, men även mot björk. Som tur är INTE mot häst, hund och katt!!! Inte för att jag trodde det, men man blir ju lite orolig. Hur skulle jag kunna leva ett helt liv utan djur?

Det visade sig också att jag har väldig mycket astma, allergisk sådan, och, förutom nässprayen, tabletterna och inhalatorn (vid behov) kommer få ta ytterligare en medicin.
Varje morgon och kväll ska jag inhalera en annan typ av astmamedicin, så nu kommer jag bära runt på ett helt apotek. Jag som inte gillar att proppa i mig massa konstiga mediciner, hormoner och annat skrämmande. Jaja, leder det till att jag kan springa fortare så är jag nöjd. Och att jag slipper snora ner alla snygga kläder jag provar eller nyser i latten eller godisskålen.

10 kommentarer:

Susanna sa...

Skönt att få det utrett i alla fall, och vilken lättnad att inte vara allergisk mot små håriga glädjespridare :)

Anonym sa...

Skönt att få det utrett. Jag borde också kolla upp det där.. men nu verkar det vara över för min del så jag väntar till nästa år!

Sofy sa...

Man hallå! Vad bra! Nu kommer du ju pinna på fortare än fortast... Shit vilka tider du kommer göra! KUL!

Due, är ni i Göteborg vecka 31??!! Funderar på att ta en sväng förbi...Kram

Anonym sa...

Gött att du äntligen kollat upp det, och får lite ordning på det. Jag vet hur det är att vara allergisk mot allt... Fast min mage börjar äntligen bli lite snäll mot mig nu efter alla år av gluten-, laktos- och färgämnesmisshandel:-) Kram

Felicitas sa...

Nu när du har kollat upp det och vet vad du är allergisk mot... Och vet att det är ett begränsat urval...

H.Y.P.O.S.E.N.S.I.B.I.L.I.S.E.R.I.N.G.

:D

Det funkar ju inte för alla, men det kan vara värt att kolla upp det med läkaren! Så slipper du förhoppningsvis alla (eller åtminstone några!) mediciner!

Anonym sa...

Och snorkråkor i godisskålen vill ju ingen ha :o)!

Löpning & Livet sa...

susanna: ja shit vilken tur!!!

anna: skönt att det är över!

sofy: hoppas kan man ju alltid :)

Jepp vi är här vecka 31. Jag jobbar visserligen varje dag utom söndag, men det ordnar sig nog ändå!

marie: ja det är skönt att äntligen veta helt säkert och få bra medicin!

felicitas: jo fast det verkar som om de kräver full medicinering utan resultat innan man får vaccinera sig.. men jag ska frågs lite mer om det när jag ska på återbesök!

anna: nej det vill man inte :)

Erika sa...

Skönt att det blivit utrett nu. Även om mediciner kanske är trista att bära runt på så är det bättre bagage än en snorig näsa :)

Villa Carl Larsson sa...

Skönt att ändå få veta vad man är allergisk mot trots att det självklart är jättetrist att vara allergisk. Tur också att det finns läkemedel så du får ett drägligt liv. Inget kul att gå omkring och snora och inte kunna andas ordentligt. Hoppas det känns bättre när den värsta pollen och gräset lagt sig (om det nu gör det). Jag hoppas för övrigt att allt är bra. Här skrivs det ordentligt och jag försöker hänga med så gott det går. Kör hårt.. kram :)

Löpning & Livet sa...

erika: det har du rätt i :)

jozan: ja det är skönt att veta, även om just nysandet och snorandet inte är så farligt för tillfället. Men så fort värmen kommer tillbaka kommer det antagligen börja igen :( Astman däremot är så himla superskönt (!) att slippa!