tisdag 6 januari 2009

Första snabbdistansen

Så var det första snabbdistanspasset på år och dag (läs sedan i somras) avklarat. Det gick till och med bra, nästan jättebra. Trots att programmet egentligen är lite för hårt för mig höll jag mig inom ramarna, dvs 5km på 23-24 min, då jag sprang på 24 min prick. Visst var det jobbigt, men jag hade nog klarat av att springa ännu lite snabbare. Hade det varit utomhus hade jag nog inte varit så orolig för om jag skulle klara det, men efterosm jag upplever det vara mycket jobbigare att springa på band fanns en viss oro för att jag skulle dö och få lägga ner.

Efter 3km uppjogg på 17,5min (16-18min enligt Szalkai) var det så dags att trycka på plus och öka upp hastigheten. Började på 12,3 km/h för att sakta öka upp till 12,7 på slutet. Medelpace för själva snabbdistansen blev således 4:48 min/km vilket jag som sagt anser vara väl godkänt med tanke på min nuvarande löpform, det faktum att passet sprangs på band och att jag innan tvivlat på om jag skulle klara av att springa under 5 min/km när lutningen är 1%. Men jag ska sluta tvivla på min kropp, den gör (oftast, inte när jag sprang Lindholmsstafetten exempelvis) som jag vill och ber den om. Tack kroppen!

Avslutade med 2km nedjogg på 11,5min i ett tempo som kändes som myrstegstempo men ändå låg mellan 10,5 och 10,3 km/h. Man blir snabbt fartblind!

En energibar senare körde jag lite styrka också, det gäller ju att vara effektiv. Utfallsgång med viktplatta mot bröstet, djupa knäböj med hopp (med skivstång på axlarna), marklyft, bred framåtlutad rodd, bellyback "fast för sidorna" och raka situps på boll blev det. Jag har inte kört varken utfallsgång med vikt, djupa knäböj med hopp eller bellybackgrejen sedan i somras, så jag kommer ha sjuk träningsvärk imorn. Känner redan nu hur mina stackars ben är trasiga. Men det blir nog bra.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Bra sprunget!!

Löpning & Livet sa...

tacktack :)

Anonym sa...

Jag förstår om du har träningsverk i benen nu! Att köra styrka efter snabbdistansen suger verkligen den sista musten ut benen! Men det ska kännas att man lever! ;)

Sofy sa...

Fint sprunget tjejen. INTE tvivla. Hade vi inte slutit en pakt om det eller nåt?! Kram

Benet sa...

Snyggt kutat! Löpband vet jag knappt hur de funkar. De enda gångerna jag provat har varit då jag provat ut nya skor på Löplabbet.

Löpning & Livet sa...

malin: haha.. ja :)

sofy: just de ja :)

benet: haha.. men de är rätt tråkiga! men bra som alternativ när det är halt ute!